top of page

Program Tasarım Yaklaşımları:

  • Benimsenen felsefenin programa yansıtılmasını sağlar.

 

1)Konu merkezli

  • Daimici ve esasicidir.

  • İçerik önemsenir

  • Öğretmen merkezlidir.

Türleri:

1)Konu tasarımı:

  • Konular ders olarak düzenlenir. Ör: (Avrupa tarihi, eski edebiyat gibi) (Üniversite)

  • Ayrıntılı öğrenme sağlar

  • Öğretmen bilgileri aşamalı bir şekilde aktarır

 

2)Disiplin tasarımı: 

  • Bilim dalalrı ders olrfak düzenlenir. Ör(Tarih, Mart gibi) (Lise)

  • Her ders kendi yöntemiyle öğretilir

  • Öğrenci uzman gibi çalışır.

    

3)Geniş alan tasarımı: 

  • Benzer olan dersler birleştirilip yeni bir ders olur. Ör:(Fen, sosytal, hayat b.)  (ortaokul)

  • Öğrenmeler daha anlamlıdır

  • Konular daha yüzeyseldir

 

4)Kordasyonel tasarımı (Disiplinler arası): 

  • Dersler arasında ilişki kurulur. Ör:(İlişki ortam tema ile olur) (İlkokul)

  • Anlamlı öğrenme sağlar.

  • Öğretmenler iş birliği yapar.

 

5)Süreç Tasarımı: 

  • Bütün dersler aynı yöntemle işlenir. Ör: Oyun metodu ile her şey öğretilir.) (Okul öncesi)

  • Öğrencilerin en iyi öğrendiği yol ortak yöntem seçilir.

  • Eleştirisel düşünme, yaratıcılık, problem çözme örnek yöntemler

 

2)Öğrenen merkezli (Etkinlik merkezli) (İlerlemecilik)

  • Çocuk yaparak, yaşayarak öğrenilir.

Türleri:

1)Çocuk merkezli tasarım: (TR'de uygulanan)

  • Programlar öğrenci özelliğine göre önceden hazırlanır. O gelişim döneminin ortak bilgileri dikkate alınır.

  • Kişi yaşadığını öğrenir.

 

2)Yaşantı merkezli tasarım:

  • Program öğrenci özelliklerine göre süreçte hazırlanır

  • Değişken ve esnektir.

  • Öğretmen donanımlı olmalıdır

 

3)Romantik (Radikal) Tasarım:

  • Okula tepkidir. Okul sosyal yaşamdan koparmaktadır.

  • Özgür eğitim ortamı sağlanmalıdır. Herkes doğasına uygun eğitim almalıdır.

 

4)Hümanistlik tasarım:

  • Davranışçılığa tepkidir. Biry bütün olarak kendini gerçekleştirmelidir.

  • Kişiye özgü program hazırlanır

 

3)Sorun merkezli: (Yeniden kurmacılık)

  • Toplumun ihtiyaçları ile ilgilenir.

Türleri:

1)Yaşam şartları tasarımı:

  • Toplumdaki yaygın sorunlar tanıtılır. Çevreye uyum sağlanır

  • Problem çözme ve genelleme becerisi kazandırılır.

 

2)Çekirdek tasarımı:

  • Merkeze toplumsal bir sorun alınır, seçmeli dersler düzenlenir. İşbirlikçi çalışılır.

  • Toplum bir laboratuvardır. Deney toplumun içinde yapılır.

  • Dersler sorun üzerinden ilişkilendirilir (koreolasyon gibi)

3)Toplumsal sorunlar ve yeniden kurmacılık tasarımı:

  • Toplumu her yönüyle geliştirmek amaçlanır.

  • Okul gelişimin öncüsüdür.

 

Program Geliştirme Modelleri:

  • Modeller program geliştirirken takip edilecek işlemleri gösterir.

 

Modeller:

1)Taba modeli:

  1. İhtiyaç belirlenir. (Okuma, yazma öğrenmeyi istemek)

  2. Amaçları belirlenir.

  3. İçerik seç ve düzenler

  4. Yaşantıları seç ve düzenle (Eğitim Kurumu)

  5. Değerlendirme

  6. Öğeleri kontrol et

 

2)Tyler modeli:

  1. Kaynak- kaynak- kaynak Birey-toplum-konu)

  2. Olası olay hedefler

  3. Felsefe ve psikoloji

  4. Amaçlar

  5. Yaşantıları seç ve yönlendir.

  6. Değerlendirme

UYARI: İçerik ayrıca hazırlanmaz yaşantılarla oluşturulur.

 

3)Taba-Tyler modeli:

  1. Başla

  2. İhtiyaç belirleme                                                                  

  3. Genel hedefler

  4. Amaçlar                                                                                 

  5. İçerik seç ve düzenle                                                                

  6. Yaşantıları seç ve düzenle

  7. Değerlendirme          

  8. Sonuçlar yeterli mi?

  • Sonuç Hayır ise amaçtan itibaren tekrar kontrol edilir.

  • Sonuç Evet ise ayrıntılar oluşturulur

bottom of page